Fundering och tankar / hästuppfostran

Något som man ser väldigt ofta är ouppfostrade äldre hästar, som gör lite som dom själva vill. Norpar hö i stallgången, skrapar som tokar och går iväg ibland lite som dom själva vill.. Och jag kan inte låta bli att undra pm detta är pga dålig träning som unghästar, eller dålig fortsatt träning när dom blir äldre!?

För hur ofta ser man egentligen hästägare träna lydnad och ledarskap med sina äldre hästar? Och när jag säger äldre menar jag 6+ år.. Jag tror många tar sina hästar för givet när dom blir äldre sen, när dom inte längre är unghästar.. Problemet är väl att hästarna är mer världsvana och "kan själv" som man skulle kunna uttrycka det!

Det dummaste jag fått höra är nog att det är försent att träna hästen med lydnad osv när dom är över 10, alltså förlåt men det måste ju bara vara bull? Det kanske tar längre tid och mer godismutor, men omöjligt? Nej. Exet tex lärde sig stå lös i stallgången när jag tog av utrustningen efter ridpass, stod där snällt medans jag fixade och höll på.. Han var 12 när jag började rida honom, 14-15 när han började lära sig lyssna på "stilla". Ja han kanske försökte snappa åt sig hö ibland, med hjälp av en lång hals, men man kunde stoppa honom med hjälp av röstkomando eller ett pet på magen eller halsen.

Jag tycker oavsett om hästen är 4 eller 14, så ska man träna ledarskap, följsamhet och lydnad! Det är så jäkla viktigt, om inte mest för våran och andras säkerhet. Och även för att vissa saker är så sjukt störande, om inte för dig så kanske för dina stallkamrater?! Hästen skrapar i marken, du kanske inte kan lära den att sluta upp helt o hållet, men att sluta skrapa på kommando. Man får göra det bästa man kan, för att få bort allt som är "störande" eller farligt!

Folk som går dag ut och dag in, med en olydig häst.. Utan att göra något åt! Åh, jag hade fått panik med en sån häst!! :P
Finaste Felix som försökte lära Exet att "le" på bild ^^ älsklingar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback