Två bruna dressyrpass

Nej, det var inget 100%igt ridpass idag inte. Som alltid red jag Makur på dressyrlektionen.. fina Makur! Han var fin, det var han, men något kändes inte helt rätt. Om det var att han var stel i bakkärran eller om det kom framifrån, att något störde i munnen, det vet vi inte.. dock säger min magkänsla att något störde honom i munnen. Ibland vill jag gärna lita på min magkänsla!

Sålänge vi bara gick på var det lugnt, då var han fin, men vid vissa tygeltag och ibland när jag tog lite extra så reagerade han, främst att han drog fram huvudet och flaxade med det. Nä, då kändes det inte kul. Men som sagt så var han väldigt fin när vi bara "red runt"! Han smaskade dessutom mycket med tungan så är ju faktiskt inte omöjligt att något gör lite ont där inne i matinkastet!

Märkte idag att han ökar tempot lite när vi möter andra hästar! Sånt är bra att veta i framtiden, så att man är beredd :)

Tatzy har också fått dressyra idag, lilltjejen. Hade en spekulant på henne i veckan som tyckte att hon var spänd och hon trodde Tatz hade något som störde i munnen. Att Tatz inte ville ta stöd osv... jag försökte ge tips o så men kände inte att dom riktigt kom hela vägen fram, som tex att man måste våga hålla i tygeln även fast hon känns så känslig, annars vågar inte Tatzy ta stöd, för det finns inget. Spändheten försökte jag förklara att Lilltjejen är inte helt bekväm när nya sitter upp, som vanligt hörs inte jag dock :))))

Nåja, idag fanns det ingen spändhet och hon hade trevligt stöd med okej bjudning, overall var det ett riktigt bra pass och det bevisar min teori - Tatzy ÄR fin, bara hon får känna av ryttaren och hinner komma i ett läge där det är samspelt. Sånt hittar man sällan på en häst (speciellt unghäst?) andra gången man sitter på den.. Så tänker jag iaf :) 

Men jag hoppas ändå att Tatzys potential lös igenom! Bara tre veckor kvar hos mig, och tills den 1a behöver hon gärna vara såld eller på G att säljas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback