Ciggen i ena handen, ungen i den andra.

Något som jag tycker är sjukt provocerande är när vuxna människor står och röker - bredvid barn. Mamman som står med ciggen i ena handen och barnvagnen i den andra, eller farmorn som sitter på en bänk med sina barnbarn som äter glass medan hon själv sitter och röker. Alltså seriöst, det är inte okej någonstans och är sjukt respektlöst gentemot barnens hälsa. För kom igen, att passiv rökning är skadligt, det är inget man kan låtsas som att man inte vet, eller? 
 
Om man går in på Riskhandboken Barnhälsovårdens hemsida så kan man bland annat läsa: "Passiv rök har högre koncentration av farliga partiklar än den rök som rökaren drar i sig vilket gör den skadligare. Barn är särskilt känsliga.", "Passiv rökning ökar risken för plötslig spädbarnsdöd." och "Barn som utsätts för passiv rök får fler övre och nedre luftvägsinfektioner (lunginflammation, bronkit och barnastma), fler öroninflammationer, ökar med 50 procent och behöver oftare sjukvård än barn som inte exponeras." och det är bara några få punkter om passiv rökning. Hur kan man blunda för detta och riskerna man utsätter sitt barn för, bara för att tillfredställa sina egna behov?
 
Tyvärr är jag ju sådär typiskt mellanmjölks-svensk och säger aldrig högt vad jag tänker när jag ser sådanna situationer, man vill ju inte peka finger på någon. Jag är inte heller perfekt, och det där med att lägga sig i någon annans liv är något jag inte är bekväm i. Så istället går jag tyst förbi medan jag svär högt i huvudet. Måste dock får svära ut lite över det här på bloggen nu
 
Förutom hälsoriskerna av passiv rökning tycker jag inte att barn ska behöva se sina föräldrar röka, eller dricka alkohol heller för den delen. Det blir skevt, som något normalt i deras ögon. Barn som växer upp med rökande föräldrar löper tre gånger så stor risk, dessutom, att börja röka senare i livet. Jag minns när jag gick i lågstadiet och vi skulle leka på rasten. Min vän plockade ofta upp en liten träpinne, stoppade den mellan fingrarna och lekte att hon rökte. Hon tyckte hon var cool då, pappa gjorde ju så. Alltså va? 
 
Jag varken röker eller har barn, så jag kan ju inte uttala mig om hur dom som röker runt sina barn tänker? Är det någon som vet ens? Tänker dom på konsekvenserna, på riskerna dom utsätter sina barn för? Även om det inte är ens egna barn, hur tänker man när man står bredvid och röker? Nej jag förstår inte, snälla tala om för mig någon.
 
Om man väljer att utsätta sig själv för det där giftet, så får man komma ihåg att bara utsätta sig själv för det. Barn, och vi som inte röker, ska inte behöva andas in den där giftiga röken. Det handlar om respekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback