Artighetsfrasen

"Hur mår du?" eller "Hur är det med dig?" är nog den vanligaste frågan man kan få.. inte alltid för att folk faktiskt vill veta, utan för att det hör till. För att man vill vara artig och sen låter det även som att man bryr sig. Svaret på den frågan är också en artighetsfras som man måste dra "Jo jag mår bra! Hur är det själv?" Även fast man skiter fullständigt hur den andra personen mår.. och även om man mår pissdåligt själv. 
 
Det är så ofta man gör det, säger att man mår "bra" för att det måste man göra, det hör till att bete sig som att allt är cool. Säger man ärligt "nää det är skit!" så lovar jag att dom flesta hoppas på att det är pga att man kanske börjar bli krasslig, och man måste ju fråga "vad dåra?" för det hör också till, även om man inte alls orkar lyssna. 
 
Ååh alltså jag har gjort det i flera år, sålänge att det är en reflex.. har tvingat mig själv att svara att det är "sådär" för att jag inte orkar hålla en glad fasad alla gånger jag är allt förutom glad. Men sen när man får den där frågan "Vad dåra?" så är man lite fegis och vill inte framstå som gnällspiken som kräver uppmärksamhet så man kör lite "äsch, trött bara!". Liksom är det fel egentligen att må dåligt och vilja prata om det? Det är ju inte det.. men jag själv känner någon slags rädsla för att bli stämlad som bekräftelsekåt och att tigga uppmärksamhet, vill inte att folk ska kolla på mig som om jag drog på mig offerkoftan imorse och sen dra den där *stackars lilla dig då*-blicken eller den uppriktiga sympati-blicken. När man mår dåligt så känner iaf jag att sympati, det hjälper en ingenstans. Frågar man hur personen mår får lära sig hantera att människor mår dåligt också, väldigt många faktiskt. Om man uppriktigt inte bryr sig utan bara frågar av artighet tycker jag man istället hellre kan vara lite oartig och bara hälsa snabbt istället.
 
Det kanske bara jag som är äckligt bitter idag, ja, men jag är så trött på artighetsfraserna. Kan ingen komma på något nytt man kan diskutera när man stöter på någon eller bara vill hälsa på lite snabbt.
"Hej, kul att se dig igen! Vad har du för färg på dina strumpor?"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback