Tack för hjälpen, ditt as.

 
Du billist, du bakom ratten - du är säkert en av många som råkat ut för det fruktansvärda. När man är påväg hem från jobbet, hungrig, trött och så är det där med rusningstrafik. Den jädra rusningstrafiken, den får en att muttra för sig själv, bara den. Sen svänger man ut på en väg, kommer ikapp nästa bil och då ser man den. Den gröna skylten bak på bilen som med stora bokstäver säger "ÖVNINGSKÖR", och varenda nerv i kroppen skriker neeeeej. En sån där som inte kan köra bil, som kör långsamt (lagligt) och är sååå seg (försiktig/osäker) genom korsningar, vid rödljus och rondeller. Kan dom bara inte öka, för i helvete?!
 
Där bakom får man ligga och trycka, 50 på en 50 väg, fysatan vad hemskt. Sen kommer man till rondellen, varför kööör hen inte för? Uppenbarligen ska ju den andra bilen köra ut, du kan köra nu!!! För i helvete. Där ledsnar du, och du tycker att du ska "hjälpa till lite". Du tutar. 
 
Men för i helvete, nu fick hen motorstopp också.
 
 
Du billist, du bakom ratten - du har troligtvis också varit där en gång. Längtan som fanns där, efter att slippa åka buss, när du äntligen fick tillståndet att börja övningsköra. Du pluggade och övade, körde så mycket som möjligt för att bli bra. I början var det svårt. Svårt att veta vart du hade bilen och att ha koll på alla pedaler och växellådan. Svårt att veta vart du har alla andra bilar och hur dom andra bilisterna tänker. Många blinkar inte, många hetsar bakom en och många är bara allmänt respektlösa.
 
En gång kommer du till en rondell där du stannar för en annan bil som redan är i rondellen. Bilen blinkar inte när den ska köra ut och du förstår inte direkt att det är fritt att köra. Bilen bakom förstår dock, blir irriterad på att du inte kör och väljer att tuta. Du, som är lite osäker och ovan, blir stressad av den tutande bilen, tabbar det med kopplingen och gasen... och får motorstopp.
 
En annan gång ska du upp på motorvägen men måste veja för en annan bil som ska upp från ett annat håll. Du måste kolla extra så att det inte kommer en till bil, du tar det lugnt och försiktigt... men bilen bakom tycker du är för långsam, han vill tala om det för dig, så han tutar. Du blir stressad, och du får motorstopp. 

 
Du billist, du bakom ratten - minns du? Minns du hur det var att övningsköra? Jag tror inte det. Jag tror inte du minns hur det var, när du ligger och trycker i arslet på en övningskörare. Jag tror inte du minns hur det var när du hetsar en övningsköra genom att tuta, för att du tycker hen är för långsam. Jag tror verkligligen inte du minns hur det var att övningsköra på motorväg, när du genar över körfält precis framför en övningskörare.
 
Du billist, du bakom ratten - vem fan har gett dig rätten att behandla mig som skit ute på vägarna, för att jag inte ännu kan det här helt? Vem fan är du, ditt as, att tro att du behöver "hjälpa mig" genom att tuta? Vad fan vinner du på det? Helvete vad jag svär åt er, ni som redan har körkort, när jag är ute och övningskör. Ni är ju hopplösa. 
 
Mvh
Allmänt irriterad och högt svärande övningskörare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback